Intervisie bij Roler
Simone van der Linde is werkzaam bij Roler als recruiter. Hieronder vertelt Simone over de Intervisie bij Roler
Wij vinden het belangrijk om in contact te zijn met onze startende leerkrachten en een bijdrage te leveren aan hun groei en ontwikkeling. Aan de start van dit schooljaar hebben wij de ontwikkelwensen en verwachtingen van onze talenten in kaart gebracht en kwam ook naar voren dat er behoefte is aan momenten om met elkaar in gesprek te gaan over onderwijs. Als startende leerkrachten komt er veel op je af en kan het soms even zoeken zijn. Wat moet of kan je beter niet doen in bepaalde situaties voor de klas.
Centraal thema
We proberen ongeveer een keer in de 6 weken een intervisiemoment te plannen, waarbij een thema centraal staat. Naast het thema met elkaar te bespreken, vinden wij het ook belangrijk om elkaar in de ogen te kunnen kijken, hoe gaat het met jou? We doen écht ons best om onze talenten te horen en aan te sluiten bij hun wensen.
Meestal doen we de intervisies per regio, zo beschrijf ik dit vanuit de bijeenkomst van de noordelijke provincies. Je leert zo je medewerker in de eigen regio steeds beter kennen en de leerkrachten elkaar ook! Natuurlijk is het via Teams anders dan face to face, maar op deze manier ook zeker van toegevoegde waarde. Bovendien is iedereen nu bij elke bijeenkomst aanwezig!
Online lesgeven
Op woensdag 27 januari hebben wij weer een intervisiemoment gehad. Dit keer was het thema gericht op het online lesgeven. Helemaal van nu. Wij vroegen ons af wat er klopt van alles wat er in de media verschijnt? Achterstanden? Hogewerkdruk? Daarvoor kunnen we natuurlijk het beste bij onze professionals zijn.
Mentimeter
Om het een beetje interactief te maken, hebben we een Mentimeter ingezet en hebben we allerlei stellingen behandeld, om ervaringen uit te wisselen en elkaar te inspireren. Je voelt aan alle kanten dat het bikkelen is voor onze leerkrachten en dan niet zozeer op didactisch gebied, maar vooral het pedagogische stuk. Het persoonlijk contact met elkaar, het groepsgevoel, de gezelligheid en het “even de aai over de bol” kunnen geven. De meningen zijn écht verdeeld wat betreft de achterstanden die de leerlingen oplopen. Onze professionals doen wat ze moeten doen en hebben echt wel in de gaten bij welke kinderen ze een stapje erbij moeten zetten om het leerproces door te laten gaan. Het thema ouders kwam natuurlijk ook aan bod, die krijg je er nu ook bij. Nog meer dan normaal. Gelukkig waren de reacties erg positief. Onze professionals redden zich prima , zijn digitaal vaardig en creatief. Van de complimenten van ouders wordt ontzettend genoten en dat motiveert!
Samen bakken we er wat van!
Het is naast alle inhoudelijke info ook fijn om te luisteren naar de genietmomenten van onze startende leerkrachten. Zo heeft Sanne met haar team pakjes met pannenkoekmeel bij de gezinnen van school gebracht. De boodschap was: “Samen bakken we er wat van!” Of Anna, die zelf zo geniet wanneer haar kleuters allerlei dingen willen laten zien voor de camera. Maar ook de ouders die er alles aan doen om hun kinderen te begeleiden en meer inzicht krijgen in het leerproces. We kunnen wel concluderen dat de meeste energie gehaald wordt uit het persoonlijke contact, met de kinderen, de ouders en zeker ook de collega’s.
Het digitale lesgeven is voor onze professionals in het primair onderwijs na een dagje ijsvrij al weer geschiedenis. Ze zijn er weer helemaal klaar voor. Met veel nieuwe leerervaringen staan ze inmiddels al weer te genieten, maar nu tussen de kinderen in de klas. Op naar het volgende thema intervisie moment!
Wil jij ook bij deze toffe groep leerkrachten horen?
Ben jij binnenkort afgestudeerd of sta jij al even voor de klas? We bespreken graag de mogelijkheden met je, wellicht is het talentprogramma iets waar je helemaal bij past! Neem dan contact op met Recruiter Simone van der Linde via simonevanderlinde@roler.nl en/of 06 – 103 686 76