Jaarlijke Studiereis naar Finland met de Roler Talentpool

Van maandag 29 april tot en met donderdag 2 mei was de jaarlijkse studiereis met de Roler Talentpool naar onderwijswalhalla Finland! Om je een impressie te geven van deze reis schreef Isabelle een reisverslag. Carola en Laura vertellen je meer over de geleerde lessen en wat we daar in Nederland mee kunnen.                                                                                                                                                                                                                     

Finland van dag tot dag

Door Isabelle van Roon. Isabelle werkt voor Roler als docent Nederlands.

Maandag 29 april (dag 1): Om 4.45 verzamelen op Schiphol. Voor iedereen was dit vroeg. Ook voor de mensen die uit Amsterdam moesten komen. Maar zeker voor de mensen die uit andere delen van het land kwamen. We gaan vandaag met 31 verschillende mensen naar Finland! Docenten uit verschillende takken van het onderwijs. We gaan met een hele diverse groep op reis. We verschillen in veel dingen; in leeftijd, woonplaats en type docent. Echter een ding hebben we gemeen: het onderwijs! Daarnaast hebben de meesten in de groep ook het geslacht gemeen, op twee na. In zo’n grote groep gaan er maar twee mannen mee.

Na de nodige bakjes koffie en een vlucht van ongeveer twee uur landen we in Helsinki. Na het inchecken hebben we even vrije tijd. Het liefst zouden de meeste mensen denk ik even slapen, maar we zijn in een stad waar de meesten van ons nooit geweest zijn, dus gaan veel wat lunchen in het centrum. Na de lunch hebben we een lezing over het Finse onderwijs op The Finnish National Agency of Education (ministerie van onderwijs). Het is een interessante lezing is, maar een aantal hebben moeite om wakker te blijven. Na de lezing hebben we weer wat vrije tijd en duiken we weer het centrum in. In de avond maken we kennis met de Finse keuken in een typisch Fins restaurant waar we rendierstoof en veel met cranberry proeven.

“We verschillen in veel dingen; in leeftijd, woonplaats en type docent. Echter een ding hebben we gemeen: het onderwijs!”

Dinsdag 30 april (dag 2): Tijdens de eerste dag werd er hier en daar al over het ontbijt gesproken. Dat zou super zijn. En dat was zeker waar. Een groot deel van onze groep houdt van reizen en is al op veel plekken geweest. Toch denk ik dat velen van ons niet eerder zo’n uitgebreid ontbijtbuffet hadden ervaren. Na een goed ontbijt gingen we op scholenbezoek. VO en PO werden gesplitst. We kwamen weer samen tijdens een schoollunch op Simonkallion koulou. In de middag ging de hele groep samen naar daycarecentre. Daar kregen we een lezing en een rondleiding. Ook hier werden we weer gewaarschuwd voor het Finse studentenfeest Vappu. Het zou helemaal uit de hand gaan lopen…

Vanaf vier uur hadden we vrije tijd. In de avond verzamelden voetbalfans zich in de kamer van Nick en Bryan om daar The Champions League te kijken.

Woensdag 1 mei (dag 3): Op woensdag waren we weer even allemaal terug op de lerarenopleiding of de pabo. Hoe nemen we de mooie dingen die we hebben gezien in het Finse onderwijs mee naar Nederland? De ochtend bestond uit een inhoudelijke sessie. We moesten er met zijn allen wel voor oppassen dat we ons eigen systeem niet te veel af zouden vallen. Natuurlijk is het Finse systeem een goed onderwijssysteem en kunnen wij hiervan leren, maar dat betekent niet dat wij als Nederland ook niet al heel ver zijn!

“Natuurlijk is het Finse systeem een goed onderwijssysteem en kunnen wij hiervan leren, maar dat betekent niet dat wij als Nederland ook niet al heel ver zijn!”

In de middag waren we even geen docent, maar gewoon een toerist. Met de groep zijn we naar Suomenlinna gegaan, een fort gelegen voor de kust van Helsinki. We kregen daar een rondleiding. Het eiland heet Fins fort en staat op de UNESCO werelderfgoedlijst. Vandaag was ook Vappu aan de gang, maar zo heftig als de Finnen het deden doen voorkomen, was het niet. Misschien kunnen wij wat leren van het Finse onderwijs, maar zij op hun beurt weer wat van Nederlandse feesten.

Donderdag 2 mei (dag 4): Dit was de laatste dag om te kunnen genieten van het ontbijt, wat we ook deden, én de laatste dag om ons onder te dompelen in het Finse onderwijssysteem. Ons laatste schoolbezoek stond vandaag gepland. Met de hele groep gingen we naar Vantaa International School. Na een introductie werd de groep gesplitst. Hier kregen we de kans om wat meer lessen in praktijk te zien. We spraken leerlingen, docenten en ook hier hadden we een schoollunch. In Finland is het onderwijs gratis en ook de schoollunch. Super handig dat je niet elke dag zelf je Evergreen, pakje drinken en boterhammen mee hoeft te nemen.

De laatste momenten vrije tijd besteedden sommigen in de botanische tuin, anderen in de stad en ook een aantal in de hotellobby. Moe, maar voldaan keerden we terug naar Amsterdam. Het was super om een ander onderwijssysteem te mogen ontdekken met een groep ambitieuze docenten. Ik hoop dat we het vertrouwen in onszelf, het positieve en de inspiratie allemaal mee genomen hebben naar huis en naar het klaslokaal.

“Het was super om een ander onderwijssysteem te mogen ontdekken met een groep ambitieuze docenten.”

Waardevolle lessen uit Finland

Door Laura Reuvers en Carola Lindeman. Laura en Carola hebben een pabo-diploma en werken voor Roler als leerkracht op een school voor voortgezet speciaal onderwijs.

Aanzien & vertrouwen
Wat ons vooral op is gevallen aan het Finse onderwijs is dat deze leerkrachten van Finland ontzettend veel aanzien hebben. Je kunt dit vergelijken met het aanzien dat wij in Nederland hebben voor een arts of chirurg. Dit aanzien zorgt ook voor vertrouwen: er is vertrouwen in de leerkrachten, omdat zij goed zijn opgeleid en daardoor weten wat ze doen. Hierdoor krijgen docenten meer vrijheid om eigen methodes te kiezen of te gebruiken. Leerkrachten in Finland worden dan ook niet gecontroleerd door de inspectie. Vanuit het vertrouwen wordt er vanuit gegaan dat een leerkracht zelf het niveau en ontwikkeling van de leerling in de gaten heeft. We vinden dit vertrouwen erg mooi aan het Finse onderwijs. Als wij zelf het vertrouwen in onszelf, in de school waarop wij werken en het vertrouwen in onze collega’s ook uitstralen naar de buitenwereld, gaat dit in Nederland mogelijk ook zorgen voor meer vertrouwen in de leerkrachten.

Geen toetsing
Er heerst een opvatting dat in Finland helemaal niet wordt getoetst. Dit is niet waar. Wel wordt er minder getoetst. De scholen en leerkrachten bepalen wat er wordt getoetst. Er is welgeteld één landelijke toets die op de middelbare school kán worden afgenomen, maar niet verplicht is. De leerkrachten bepalen hoe zij deze toets inzetten. Gebruiken zij deze toets om te bepalen of de leerling een voldoende of misschien toch een goed voor dat ene vak krijgt of gebruiken zij deze toets om te bepalen op welke punten ze de leerlingen toch nog kunnen helpen? Dit is zoals je leest een andere manier van toetsen dan in Nederland. Voor onszelf halen we hieruit dat we minder waarde moeten hechten aan de toetsen. Als wij al leerkrachten minder druk leggen op de toetsen, ervaren de leerlingen dat waarschijnlijk ook minder. Hoe mooi zou het zijn als we helemaal zonder verplichte toetsen verder zouden kunnen?!

“Als wij al leerkrachten minder druk leggen op de toetsen, ervaren de leerlingen dat waarschijnlijk ook minder”

Leeftijden
Er is in Finland een andere opbouw van het schoolsysteem dan in Nederland. Leerlingen starten vanaf 7 jaar met de basisschool. Voor die tijd zitten ze op een preschool. Hier leren ze ook theorie maar vooral spelenderwijs. In het jaar dat leerlingen 7 jaar worden gaan ze voor het eerst echt naar school en is school ook voor het eerst verplicht. De basisschool duurt hier 9 jaar, dus leerlingen beginnen op latere leeftijd pas aan de middelbare school. Het onderwijs is erg gepersonaliseerd en leerkrachten kijken naar de speel- en leerbehoeften van het individuele kind. Wat we hier vooral uit meenemen is dat het erg belangrijk is om het jongere kind nog veel vrijheid te geven. We nemen ons voor om meer activiteiten te ontwikkelen waarbij kinderen kunnen spelen en ontdekkend kunnen leren.

Vloeiend Engels
Leerlingen in Finland krijgen aanzienlijk meer Engelse les dan in Nederland. Je merkt hierdoor dat de kinderen op vroege leeftijd al erg goed Engels spreken: vloeiend en snel. Dit helpt natuurlijk in de communicatie met ons, als internationale bezoekers op de scholen, maar is voor de toekomst ook erg belangrijk voor de leerlingen. Een waardevolle les voor ons om mogelijk ook meer tijd te besteden aan de Engelse taal.

Creativiteit en sport
Binnen het onderwijs in Finland is veel ruimte voor creativiteit, sport en vrije tijd. Kinderen besteden minder tijd aan theoretische vakken en houden daardoor tijd over voor creativiteit zoals drama, kunst, muziek, maar ook tijd voor sport. We vonden dit ontzettend mooi dat dit zo hoog staat aangeschreven. Wat wij zelf als leerkrachten meenemen hieruit is het buiten lesgeven, het loslaten van de methode en meer tijd besteden aan creatieve en sportieve lessen. Ook als het regent kun je best naar buiten!

“Ook als het regent kun je best naar buiten!”

En dan nog even dit:
Mocht je zelf eens naar Finland/Helsinki gaan zorg dan in ieder geval dat je:

  • …Een Karaokebar bezoekt
  • …Tijdens Vappu gaat
  • …Een zalmsoep of visgerecht besteld
  • …Een rondje gaat hardlopen, het lijkt wel of Helsinki hierop is ingericht!

We willen Roler en De Rolf Groep ontzettend bedanken voor deze mooie, inspirerende maar ook gezellige reis.

Finland reis 2020
Wil jij volgend jaar ook mee naar Finland? Je kunt je nog aanmelden voor de Talentpool voor schooljaar 2019/2020. Ben je maximaal 5 jaar geleden afgestudeerd aan de pabo of als docent voor het VO? Neem dan contact op met Veerle Vogelzang (06 -13004772 of veerlevogelzang@roler.nl) om de mogelijkheden te bespreken.

Terug naar het nieuwsoverzicht >>