Ssstt, wij doen de eindtoets! – door blogster Renske Vlug
Over een maand is het weer zo ver: tafels worden uit elkaar gezet, de potloodpunten geslepen of de computers geïnstalleerd, snoepjes worden uit knisperende verpakkingen gehaald en uitgestald op tafel, de gang wordt vol gehangen met posters ‘sssttt wij doen de Eindtoets’ en het lieve briefje van papa of mama wordt nog één keer doorgelezen.
“Groep 8 en de Eindtoets. Een spannend moment voor kinderen, ouders en leerkrachten. “Helaas”, wil ik er eigenlijk achteraan zeggen.”
Een jaar of 10 geleden, was er het televisieprogramma “De school van Prem”, waarbij door hem een poging werd gedaan om een club groep 8 leerlingen met een leerachterstand zo hoog mogelijk te laten scoren op de Eindtoets. Door te oefenen met de vraagstelling, antwoorden te leren elimineren en tien weekenden achter elkaar bijles te volgen, werd getracht de ‘Eindtoets te halen’.
Ik vond het lastig dit programma zonder frustraties te bekijken en vroeg me vooral af hoe de verdere begeleiding van deze leerlingen er op het middelbaar onderwijs uit zou gaan zien, wanneer ze eenmaal op het gedroomde niveau (van hun ouders?) zaten.
“Op een bepaald niveau komen is relatief makkelijk, maar daar een aantal jaren blijven…”
Ik herken de invloed die ouders kunnen hebben op de mate van spanning bij hun kind. Het uitspreken van verwachtingen, de sociale druk onder vrienden en familieleden, het excessief thuis oefenen met toetsvragen en het koppelen van cadeautjes aan de hoogte van de score (Dit gebeurt! Echt waar!) speelt een grote rol in hoe kinderen de Eindtoets tegemoet treden.
Ook op social media voel je de spanning van verschillende leerkrachten van groep 8: “Waar kan ik de antwoorden vinden van de Cito Eindtoets 2011” en “Hoe lang van tevoren starten jullie met het oefenen voor de Eindtoets?”
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet tegen een gedegen voorbereiding en denk absoluut dat het goed is om met de leerlingen van groep 8 eens een oude Eindtoets te bekijken, puur en alleen om de toets eens te zien en te wennen aan het computerprogramma of de verschillende boekjes. Ook denk ik dat het leerzaam voor de kinderen is om aan elkaar uit te leggen hoe ze tot een bepaald antwoord zijn gekomen of te ontdekken wat hun persoonlijke valkuilen kunnen zijn.
Maar laten we vooral ook vertrouwen op de leerkrachten die goed onderwijs hebben geboden, de leerlingen die hun beste beentje voor zetten en de ouders die jarenlang door school goed op de hoogte zijn gehouden van het niveau en de vorderingen van hun kind.
Laten we vooral niet vergeten om er een bijzonder moment van te maken met je groep. Het snoepjes ruilen, de energizers tussendoor, het lezen van stripjes of lekker tekenen als je klaar bent, het picknicken op de grond tijdens de pauzes en het kletsen over ‘later’ werden in mijn groep altijd meer herinnerd dan de spanning voor de Eindtoets.
Gelukkig maar…
Volg Renske ook via haar Facebookpagina Zin in Onderwijs!
Terug naar nieuwsoverzicht >>